#1: Odeon van Herodus Atticus

Vandaag zijn we van Athene naar Epidaurus gereisd. Zittend in de lobby van ons hotel aan de voet van het theater van Epidaurus is het tijd voor een terugblik op de drukke meetdag van gisteren. Voor zonsopgang stonden we paraat aan de poort van het Odeon of Herodus Atticus theater. Nadat de poort voor ons geopend was door de bewaker konden we het theater betreden. De vooraf gescreende opbouw van de meetopstelling verliep niet vlekkeloos. We waren een belangrijk bestand vergeten op de meegenomen laptops te zetten, hierdoor moest er iemand terug naar het hostel. Na kort beraad werd er besloten dat het sneller was om te rennen dan om met de auto op en neer te gaan. Dus zijn Bareld en Bas de Arkopolis afgerend naar het hostel om de laptop met het bestand op te pikken. Twintig minuten later konden we aanvangen met de metingen. Uiteindelijk heeft deze valse start geen invloed gehad op de metingen die we wilden verrichten. Alle metingen die we hadden gepland hebben we binnen het geplande tijdschema af kunnen werken. ’s Avonds laat werd de poort, wederom in het donker, door de bewaker gesloten en konden we met een goed gevoel terug naar het hostel.

Dankzij Rob van der Meijs (Da Capo) hadden we de beschikking over twintig microfoons. Door deze grote hoeveelheid microfoons waren we in staat om zowel ’s ochtends als ’s avonds op 200 meetposities, verdeeld over 10 meetlijnen, te meten. Per positie hebben we twee geluidsbronnen gebruikt welke in vijf stappen geroteerd moesten worden. Dit alles zorgt voor het ongelooflijke aantal van meer dan 2000 bron-ontvanger varianten.

Onder het genot van een bord lekkere gyros en een koud biertje hebben we steekproefsgewijs de meetdata geanalyseerd. Dit is een uiterst kostbare en nauwkeurige aangelegenheid waar een foutje zo gemaakt is; een paar milliseconde verschil kan zorgen voor een onbruikbare meting. Tot dusver zien de metingen er betrouwbaar uit en kunnen spreken van een geslaagde meetdag!

Geplaatst in Blogposts.